Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Koncepcja pracy

KONCEPCJA PRACY

Przedszkola Nr 4 w Bielsku – Białej



1. MISJA PRZEDSZKOLA

Kochamy nasze dzieci takimi, jakimi są i nie szczędzimy wysiłku, aby każdemu wychowankowi stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju, zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami twórczymi. Realizując swoją misję jesteśmy otwarci na potrzeby dzieci oraz wymagania i oczekiwania rodziców, środowiska przy jednoczesnej ich współpracy.

Nasze motto to:  „W każdym dziecku tkwią ziarenka zdolności, to od nas zależy, czy potrafimy je odnaleźć i wypielęgnować”.


2. WIZJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole jest przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku. To miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata, gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość. Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.


3. ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA

Przedszkole nr 4 w Bielsku – Białej zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.


4. ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Nasze zasady są następujące:
– zaspokajamy potrzeby dziecka.
– organizujemy jego aktywność.
– indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
– organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko a także rozwijanie jego wrodzonego potencjału twórczego.
– integrujemy proces wychowania i edukacji.

Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwanimi i potrzebami dzieci.


5. KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:


1. Metody czynne:

– metoda samodzielnych doświadczeń,

– metoda kierowania własną działalnością dziecka,

– metoda zadań stawianych dziecku,

– metoda ćwiczeń utrwalających.


2. Metody oglądowe:

– obserwacja i pokaz,

– osobisty przykład nauczyciela,

– udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, koncerty muzyczne.


3. Metody słowne:

– rozmowy,

– opowiadania,

– zagadki,

– objaśnienia i instrukcje,

– sposoby społecznego porozumiewania się,

– metody żywego słowa.


Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

– twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,

– metoda ruchu rozwijającego

– Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,

– metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,

– metody aktywizujące,

– ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne

– metody oparte na pedagogice zabawy

– aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,

– techniki twórczego myślenia.


6. WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI

Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości, zajęcia otwarte, dni otwarte przedszkola, gazetka przedszkolna „Nowinki z czwórki”. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą: działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów; udział w akcji „Góra grosza”.


7. TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.

Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:

– Dzień pluszowego misia

– Mikołajki

– Jasełka,

– Bal karnawałowy,

– Biesiada z Babcią i Dziadkiem,

– Dzień Rodziny,

– Dzień Dziecka – Dzień Sportu.

– Pożegnanie z przedszkolem


8. SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent naszego Przedszkola to dziecko otwarte, twórcze, komunikatywne przygotowane do podjęcia

obowiązku na kolejnym szczeblu edukacji, znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność

innych. Potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązuje problemy, dąży do osiągnięcia sukcesu i radzi

sobie z porażkami.


9. KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)

· Promocja zdrowia i ekologii

· Rozwijanie uzdolnień

· Edukacja przez sztukę

· Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji


10. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI– KRYTERIA SUKCESU

· poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola

· wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,

· wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,

· zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,

· zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,

· zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,

· upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,

· prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,

· wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,

· stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne,
  multimedia.


11. ELEMENTY SKŁADOWE KONCEPCJI

Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka,

a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.

Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.

Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów

na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych

wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy

i osobowość każdego nauczyciela.

Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.