Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY
Przedszkola Nr 4 w Bielsku – Białej
1. MISJA PRZEDSZKOLA
Kochamy nasze dzieci takimi, jakimi są i nie szczędzimy wysiłku, aby każdemu wychowankowi stworzyć warunki do wszechstronnego rozwoju, zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami twórczymi. Realizując swoją misję jesteśmy otwarci na potrzeby dzieci oraz wymagania i oczekiwania rodziców, środowiska przy jednoczesnej ich współpracy.
Nasze motto to: „W każdym dziecku tkwią ziarenka zdolności, to od nas zależy, czy potrafimy je odnaleźć i wypielęgnować”.
2. WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest przyjazne dziecku, rodzicom, środowisku. To miejsce radosnej zabawy i bezpiecznego poznawania świata, gwarancja sukcesu na starcie w dorosłość. Nasze przedszkole to miejsce, w którym panuje pozytywny klimat emocjonalny – dzieci chętnie do nas przychodzą i znakomicie się tu czują. Zapewniamy dobrze zorganizowane, atrakcyjne zajęcia w bogato wyposażonym, estetycznym i bezpiecznym otoczeniu. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
3. ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole nr 4 w Bielsku – Białej zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
4. ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY
Nauczyciele monitorują indywidualny rozwój każdego wychowanka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole bada tę gotowość i w zależności od wyników badania prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.
Nasze zasady są następujące:
– zaspokajamy potrzeby dziecka.
– organizujemy jego aktywność.
– indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka.
– organizujemy środowisko umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko a także rozwijanie jego wrodzonego potencjału twórczego.
– integrujemy proces wychowania i edukacji.
Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje: dobro, piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, szacunek, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwanimi i potrzebami dzieci.
5. KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego:
1. Metody czynne:
– metoda samodzielnych doświadczeń,
– metoda kierowania własną działalnością dziecka,
– metoda zadań stawianych dziecku,
– metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
– obserwacja i pokaz,
– osobisty przykład nauczyciela,
– udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
– rozmowy,
– opowiadania,
– zagadki,
– objaśnienia i instrukcje,
– sposoby społecznego porozumiewania się,
– metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
– twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
– metoda ruchu rozwijającego
– Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
– metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
– metody aktywizujące,
– ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
– metody oparte na pedagogice zabawy
– aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
– techniki twórczego myślenia.
6. WSPÓŁDZIAŁANIE ZE ŚRODOWISKIEM I RODZICAMI
Przedszkole systematycznie współdziała z rodzicami. Wśród form takiego współdziałania są m.in. uroczystości, zajęcia otwarte, dni otwarte przedszkola, gazetka przedszkolna „Nowinki z czwórki”. Rodzice mogą obserwować swoje maluchy w działaniu i włączać się w różne aktywności. Ponadto współdecydują w sprawach przedszkola i wyrażają swoją opinię na temat jego pracy. Mają wpływ na koncepcję pracy placówki, ofertę zajęć dodatkowych oraz organizację ważnych wydarzeń przedszkolnych. Placówka zapewnia częste kontakty między przedszkolem a domem. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych. Do stałych tradycji należą: działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata” czy selektywna zbiórka odpadów; udział w akcji „Góra grosza”.
7. TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę.
Placówka ma swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń:
– Dzień pluszowego misia
– Mikołajki
– Jasełka,
– Bal karnawałowy,
– Biesiada z Babcią i Dziadkiem,
– Dzień Rodziny,
– Dzień Dziecka – Dzień Sportu.
– Pożegnanie z przedszkolem
8. SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent naszego Przedszkola to dziecko otwarte, twórcze, komunikatywne przygotowane do podjęcia
obowiązku na kolejnym szczeblu edukacji, znające siebie i swoje możliwości, akceptujące odrębność
innych. Potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji, rozwiązuje problemy, dąży do osiągnięcia sukcesu i radzi
sobie z porażkami.
9. KIERUNKI DZIAŁANIA (PRIORYTETY)
· Promocja zdrowia i ekologii
· Rozwijanie uzdolnień
· Edukacja przez sztukę
· Wykorzystywanie nowoczesnych metod i środków edukacji
10. WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI KONCEPCJI– KRYTERIA SUKCESU
· poszerzenie oferty edukacyjnej przedszkola
· wzrost bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego dzieci,
· wzrost efektywności pracy nauczycieli, dobra współpraca w zespole,
· zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem,
· zadowolenie rodziców z oferty edukacyjnej przedszkola, dobra opinia o działalności przedszkola,
· zacieśnienie współpracy z instytucjami wspomagającymi przedszkole,
· upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku,
· prowadzenie skutecznej polityki kadrowej,
· wzrost motywacji i zadowolenia personelu z dobrze spełnionego obowiązku,
· stałe wzbogacanie bazy przedszkola o nowoczesne pomoce dydaktyczne,
multimedia.
11. ELEMENTY SKŁADOWE KONCEPCJI
Niniejsza koncepcja pracy ukierunkowana jest na zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka,
a zwłaszcza rozwoju twórczej aktywności.
Przedszkole jest placówką otwartą i przyjazną dla dzieci i ich rodziców.
Pragniemy wychować człowieka twórczego, optymistę, nastawionego na osiąganie sukcesów
na miarę swoich możliwości, promować w środowisku lokalnym osiągnięcia przedszkola i naszych
wychowanków a także wychowanie przedszkolne i jego znaczenie, doskonalić rozwój zawodowy
i osobowość każdego nauczyciela.
Koncepcja przedszkola jest analizowana i modyfikowana w miarę potrzeb.